Puheterapia

Olen erikoistunut seuraavien häiriöalueiden ja kommunikoinnin haasteiden kuntouttamiseen

Kielellinen erityisvaikeus

Kielellisessä erityisvaikeudessa lapsen ei-kielelliset taidot ovat normaalisti kehittyneet, mutta kielellinen kehitys ja toimintakyky on häiriintynyt. Kielellinen erityisvaikeus voi esiintyä kielellisen tuottamisen, ymmärtämisen tai molempien vaikeutena, ja sen vaikeusaste vaihtelee.

Puheentuoton vaikeudet

Puheentuottoon painottuvissa vaikeuksissa lapsen on vaikea ilmaista itseään puheella tai puhe voi olla sujumatonta tai epäselvää. Sanojen taivutus, lauseiden muodostaminen ja kertovan puheen tuottaminen voivat tuntua vaikeilta. Häiriöön tyypillisesti kuuluu, ettei lapsi osaa hahmottaa oman äidinkielensä äänteitä.

Lukivaikeudet

Lukivaikeudella tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeutta, jonka taustalla on vaikeus hahmottaa äänteisiin sisältyvää tietoa ja käsitellä sitä. Lukivaikeus voi hidastaa uusien asioiden painamista mieleen ja ylipäätään oppimista. Lapsi tai nuori voi tietoisesti vältellä lukemista sen hitauden tai ymmärtämisen vaikeuksien vuoksi, mikä voi johtaa sanavaraston ja yleistietojen köyhtymiseen.

Äännevirheet

Äännevirheillä tarkoitetaan yksittäisten äänteiden puuttumista tai poikkeavaa tuottamista. Tyypillisesti äännevirheitä ilmenee /r/- ja /s/-äänteiden kohdalla, mutta haasteita voi ilmetä myös esimerkiksi /k/- ja /l/-äänteissä.

Heikko itsetunto kommunikoijana

Ilmaisu- ja ymmärtämisvaikeudet voivat haitata lapsen ja nuoren ystävyyssuhteiden luomista ja ylläpitoa sekä tunteiden käsittelyä. Tällöin hän tarvitsee enemmän tukea tunne-elämän kehittymiseen ja hyvän itsetunnon muodostumiseen.

Puhumo Oy

Puheterapeutti Jaakko Toivola
0407046147
jaakko.toivola@puhumo.fi

Luo kotisivut ilmaiseksi!